ΠΕΑΛΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΣΥΝΟΡΙΟΦΥΛΑΚΗ ΚΑΙ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗ … Ποια τα ερωτήματα που γεννώνται μετά την επίτευξη συμφωνίας για την συγκρότηση και λειτουργία της - Η διαπραγμάτευση ξεκινάει τώρα!


Με έγγραφό της, τοποθετείται η ΠΕΑΛΣ σχετικά με τα νεα ερωτήματα που προκύπτουν απο την ίδρυση της Ευρωπαικής Ακτοφυλακής. Ειδικότερα επισημαίνεται η παράθεση που προβάλλεται σχετικά με τον τρόπο που θα παρεμβαίνει και ποιος θα αποφασίζει. Αναλυτικά η τοποθέτηση της ΠΕΑΛΣ : 




Αριθμ. Πρωτ.: Φ.100/Ε/93/16

Στην από 15-12-2015 παρέμβασή της, η ΠΕΑΛΣ είχε παραθέσει μία συνοπτική αλλά ουσιαστική περιγραφή των κυριότερων σημείων που είχαν δημοσιοποιηθεί σχετικά με την ίδρυση Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής και είχε θέσει συγκεκριμένα ερωτήματα και προβληματισμούς αναφορικά με την εθνική στάση και το εθνικό συμφέρον της Χώρας ως προς την αποστολή, δράση και λειτουργία της.

Η παρέμβαση εκείνη είχε τελειώσει με την εξής διαπίστωση: «Η ΠΕΑΛΣ δεν είναι αρνητική απέναντι στο νέο εγχείρημα που προωθείται στη φύλαξη των συνόρων της Ε. Ένωσης. Θα πρέπει όμως συλλογικά και με υπευθυνότητα να προσδιοριστούν όλες οι διαστάσεις που θέτει το εγχείρημα αυτό και να συμβαδίζουν με το εθνικό συμφέρον της χώρας μας. Είναι επιπρόσθετα μία ευκαιρία που δίνεται στην Ελλάδα διαπραγματευτικά να καθορίσει με σαφήνεια τις εξελίξεις αλλά και να συμμετάσχει κομβικά με στελέχη της σε καίρια πόστα σε αυτόν τον υπό γέννηση Οργανισμό καθώς το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ και η ΕΛ.ΑΣ. αποτελούν τους φορείς που θα συμμετάσχουν στην αποτελεσματική διαχείριση των Ευρωπαϊκών εξωτερικών συνόρων.»

Πριν λοιπόν από λίγες ημέρες επιτεύχθηκε Συμφωνία για τη Δημιουργία Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής με την οποία οδηγείται η ΕΕ στην συγκρότηση και την έναρξη της λειτουργίας της σύντομα  και μάλιστα από αυτό το καλοκαίρι.
  
Σύμφωνα με τα κείμενα που είδαν το φως της δημοσιότητας «Η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή θα αποτελέσει έναν νέο ενισχυμένο οργανισμό, στηριζόμενο στις βάσεις που έχει θέσει ο Frontex, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να αξιοποιεί εφεδρικά προσωπικό και εξοπλισμό. Τα Κ-Μ θα εξακολουθήσουν να έχουν τον έλεγχο και την ευθύνη για τα σύνορά τους. Θα εξακολουθήσουν επίσης να έχουν την ευθύνη για την καθημερινή διαχείριση των εξωτερικών τους συνόρων. Αλλά όταν κρίνεται αναγκαίο, η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή θα παράσχει υποστήριξη σε όλα τα Κ-Μ και θα είναι σε θέση να εντοπίζει και να αντιμετωπίζει τις αδυναμίες προληπτικά, και όχι όταν είναι ήδη πολύ αργά.

Η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή θα αποτελέσει το σύνδεσμο που λείπει για την ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης, έτσι ώστε οι άνθρωποι να συνεχίζουν να ζουν και να κινούνται ελεύθερα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα συμβάλλει στην υλοποίηση της δέσμευσης της Ευρώπης να αποκαταστήσει τη φυσιολογική λειτουργία του χώρου Σένγκεν και την άρση των προσωρινών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα έως το τέλος του χρόνου, όπως προβλέπεται στο χάρτη πορείας για την «Αποκατάσταση του χώρου Σένγκεν» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2016.

Την πρόταση την οποία στήριξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, θα συμβάλλει στην καλύτερη διαχείριση  της μεταναστευτικής κρίσης, τη βελτίωση της εσωτερικής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και τη διασφάλιση της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των ατόμων. Η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής θα εξασφαλίσει την ισχυρή και από κοινού διαχείριση των εξωτερικών συνόρων».

Από τα παραπάνω θα συγκρατήσουμε ενδεικτικά την εξής φράση γιατί κατά την άποψη μας αποτελεί το ουσιώδες κομμάτι το οποίο χρήζει περαιτέρω διευκρίνισης ενόψει κατάρτισης του θεσμικού πλαισίου το οποίο θα διέπει τον νέο Οργανισμό που θα συσταθεί «………Αλλά όταν κρίνεται αναγκαίο, η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή θα παράσχει υποστήριξη σε όλα τα Κ-Μ και θα είναι σε θέση να εντοπίζει και να αντιμετωπίζει τις αδυναμίες προληπτικά, και όχι όταν είναι ήδη πολύ αργά».

Συγκεκριμένα, όταν κρίνεται αναγκαίο από ποιον/ποιους, με ποια διαδικασία και πως θα παρέχεται η υποστήριξη αυτή και πως θα εντοπίζει ο νέος υπό σύσταση Οργανισμός και θα αντιμετωπίζει τις αδυναμίες προληπτικά και όχι όταν είναι πολύ αργά. Η αντιμετώπιση π.χ. θα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το/α Κ-Μ και με ποια διαδικασία και τρόπο; 

Είναι προφανές ότι ελήφθη μία πολιτική απόφαση η οποία καθόρισε ένα γενικότερο πλαίσιο ίδρυσης-συγκρότησης ενός νέου Ευρωπαϊκού Οργανισμού και μένει να καθοριστούν οι λεπτομέρειες. Λεπτομέρειες οι οποίες θα αποτυπωθούν στο θεσμικό κείμενο που θα έχει ενδεχομένως την μορφή ενός Κανονισμού ή Απόφασης του Συμβουλίου. 

Σε κάθε περίπτωση η παρουσία της Χώρας μας και αφού θα έχουν καθορισθεί οι γραμμές – κατευθύνσεις που θα διασφαλίζουν το Εθνικό Συμφέρον της και μόνο  θα πρέπει να είναι συνεχής και εποικοδομητική καθώς ως Χώρα με τεράστια ακτογραμμή, στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και μεταξύ δύο ηπείρων έχει κύριο καθήκον την ασφαλή διαχείριση των συνόρων της που την ίδια στιγμή είναι και σύνορα της Ε.Ε..       

Θα πρέπει δε να διασφαλίσουμε ότι σε καίριες θέσεις του νέου Οργανισμού θα τοποθετηθούν στελέχη του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. με τεχνογνωσία και εμπειρία μαζί με εκπροσώπους από άλλους εθνικούς φορείς που έχουν αρμοδιότητα στη φύλαξη θαλάσσιων και χερσαίων συνόρων προκειμένου να διασφαλιστούν τα εθνικά συμφέροντα της Χώρας μας αφού πρώτα θα έχουμε συμβάλει στον καθορισμό ενός θεσμικού πλαισίου του νέου Οργανισμού που θα διασφαλίζει το Εθνικό Συμφέρον της Χώρας μας.  

Εν ολίγοις η διαπραγμάτευση δε σταματάει τώρα, αλλά τώρα ξεκινάει, γιατί όπως είναι γνωστό «ο διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες». 

Τέλος τονίζεται ότι η σύσταση Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής δεν μπορεί να αντικαταστήσει το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ως εκ τούτου δεν πρέπει να ανακοπεί η όποια προσπάθεια ενίσχυσής του σε προσωπικό και μέσα. 

Πρώτη, σταθερή, μοναδική, σίγουρη και αποτελεσματική επιλογή για την φύλαξη των θαλασσίων συνόρων πάντα θα αποτελεί ένα δυνατό Λιμενικό Σώμα, άρτια στελεχωμένο και εξοπλισμένο.

Για το Δ.Σ.
            Ο Πρόεδρος        Ο Γενικός Γραμματέας
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ      Σπυρίδων ΠΑΣΣΑΚΟΣ