Εκπαιδευτική παρέμβαση φοιτητριών και αποφοίτων του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, σε νήπια του προσφυγικού καταυλισμού Δράμας.

Τα προσφυγόπουλα πάνε σχολείο και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ξεκίνησε τις παρεμβάσεις του σε καταυλισμούς προσφύγων της Βόρειας Ελλάδας, πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Η συμμετοχή του επίκουρου καθηγητή του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του ΔΠΘ Γιώργου Μαυρομμάτη στην επιστημονική επιτροπή που συνέστησε το υπουργείο Παιδείας για την κατάρτιση προτάσεων αναφορικά με την εκπαίδευση των προσφύγων, ήταν η αφορμή για την υλοποίηση ενός προγράμματος εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που ξεκίνησε να υλοποιείται από την αρχή της τρέχουσας εβδομάδας στον καταυλισμό προσφύγων στη βιομηχανική περιοχή της Δράμας και ήδη έχει να παρουσιάσει τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. 

H παρέμβαση αυτή ξεκίνησε με πρωτοβουλία μεταπτυχιακών φοιτητριών του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα» του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία-ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ, που αγκάλιασαν και απόφοιτες αλλά και προπτυχιακές φοιτήτριες του Τμήματος, και το Εργαστήριο Παιδαγωγικής Έρευνας και Εκπαιδευτικών Πρακτικών του ΤΕΕΕΠΗ-ΔΠΘ, το οποίο προσφέρει την αιγίδα του καθώς και τη τεχνογνωσία που έχει, ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή υλοποίηση της παρέμβασης. 

Η παρέμβαση υλοποιείται σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Α' Βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας, και σε καθημερινή συνεννόηση με τον προϊστάμενο Α'Βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας Ανδρέα Σαλπιγγίδη και τον υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων Σάββα Δημητριάδη.

Σημαντική στήριξη προσφέρει η Περιφερειακή Ενότητα Δράμας, που παραχώρησε τις αίθουσες που έχει κατασκευάσει μέσα στον καταυλισμό.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει δείξει ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας Αργύρης Πατακάκης, που μερίμνησε για την κάλυψη των εξόδων διαμονής των εθελοντών που συμμετέχουν στη δράση, καθώς και για την προμήθεια μέρους των υλικών που χρησιμοποιούνται. 

Η παρέμβαση ξεκίνησε ήδη από την περασμένη Δευτέρα 25 Ιουλίου και προβλέπεται να διαρκέσει 6 εβδομάδες (25/7 – 18/8 και 22/8 – 9/9) και λαμβάνει χώρα στον καταυλισμό προσφύγων της Δράμας, πέντε μέρες κάθε βδομάδα (Δευτέρα – Παρασκευή), για τρεις περίπου ώρες κάθε μέρα (ενδεικτικά 9:00 – 12:00).

Το πρόγραμμα κάθε εβδομάδας υλοποιεί μια ομάδα τριών τουλάχιστον ατόμων.Σκοπός της παρέμβασης είναι να προσφέρει δημιουργική απασχόληση στα νήπια και ταυτοχρόνως, γνώσεις και δεξιότητες που θα διευκολύνουν την ένταξή τους στο τυπικό νηπιαγωγείο, καθώς αποτελεί στόχο του υπουργείου Παιδείας για την ερχόμενη σχολική χρονιά. 

«Η δική μας παρέμβαση γίνεται με στόχο να βοηθήσει την εισαγωγή των παιδιών στην τυπική εκπαίδευση και συγκεκριμένα στο νηπιαγωγείο. Έχει αποφασιστεί ότι τα παιδιά αυτά - όσα θέλουν βέβαια - θα μπουν στο τυπικό νηπιαγωγείο από την αρχή της χρονιάς», είπε στον «Χ» ο συντονιστής της όλης προσπάθειας κ. Μαυρομμάτης, επίκουρος καθηγητής στην ειδικότητα διαπολιτισμική και μειονοτική εκπαίδευση του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία ΔΠΘ στην Αλεξανδρούπολη. 

Οι ψυχοκοινωνικές δραστηριότητες, που εφαρμόζονται στα προσφυγόπουλα, σύμφωνα με τον κ. Μαυρομμάτη, βοηθούν καταρχήν στην κοινωνικοποίηση των παιδιών. «Τα παιδιά αυτά δεν προέρχονται από την ίδια περιοχή, ούτε καν από την ίδια χώρα, οπότε δεν γνωρίζονται μεταξύ τους. Πρέπει πρώτα από όλα να γνωριστούν μεταξύ τους. Επίσης πρέπει να αρχίσουν να συνεργάζονται, για παράδειγμα το να πιάσει ένα νήπιο το χέρι ενός άλλου».

Ένας διερμηνέας επιστρατεύεται για την επικοινωνία των φοιτητριών με τα νήπια, αλλά στη διάρκεια της εκπαιδευτικής παρέμβασης αυτός αποσύρεται, γιατί όπως εξηγεί, ο κ. Μαυρομμάτης, γίνεται χρήση ειδικών τεχνικών για την επικοινωνία των φοιτητριών με τα αλλόγλωσσα νήπια.  Το όφελος φυσικά για τις φοιτήτριες είναι σημαντικό, αφού όπως σημειώνει ο κ. Μαυρομμάτης «εκπαιδεύονται ως στελέχη για να κάνουν παρεμβάσεις σε πολύγλωσσα περιβάλλοντα, με διαφορετικό πολιτισμό».

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση αυτών των μη τυπικών προγραμμάτων προσχολικής εκπαίδευσης γίνεται από τις φοιτήτριες του Τμήματος, υπό την εποπτεία της αναπλ. καθηγήτριας του ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ Γαλήνης Ρεκαλίδου, διευθύντριας του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Έρευνας και Εκπαιδευτικών Πρακτικών του ΤΕΕΕΠΗ-ΔΠΘ, της αναπλ. καθ. του ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ Μαρίας Μουμουλίδου και του επικ. καθ. του ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ Γιώργου Μαυρομμάτη.  Το μεγαλύτερο μέρος των υλικών που χρησιμοποιούνται έχουν διατεθεί από το Εργαστήριο Παιδαγωγικής Έρευνας και Εκπαιδευτικών Πρακτικών του ΤΕΕΕΠΗ-ΔΠΘ, από τις ίδιες τις φοιτήτριες και από εθελοντές που προσφέρουν συγκεκριμένα σχολικά είδη. 

Η εκπαιδευτική παρέμβαση στον καταυλισμό προσφύγων της Δράμας μετράει λίγες μέρες, όμως σύμφωνα με τον κ. Μαυρομμάτη «η μέχρι τώρα εμπειρία είναι εξαιρετική. Τόσο τα παιδιά όσο και οι φοιτήτριες είναι ενθουσιασμένοι.

Επίσης οι μητέρες των παιδιών ευχαριστούν τις φοιτήτριες για όσα κάνουν στα παιδιά τους, καταλαβαίνουν ότι γίνεται σοβαρή δουλειά», επισημαίνει χαρακτηριστικά. 

Κατά την υλοποίηση της παρέμβασης, παρουσία στην εκπαιδευτική αυτή παρέμβαση προβλέπεται να έχουν οι παρακάτω φοιτήτριες και απόφοιτες του ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ: Χρυσάνθη Αλβανού, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Αντιγόνη Αμοιρίδου, προπτυχιακή φοιτήτρια, Βασιλική Αραμπατζή, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Χαρίκλεια Βουτσά, απόφοιτη, Θεανώ Γκιοβρέκη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Ιωάννα Δημητρακάκη, απόφοιτη, Ζουμπεϊδά Μεμέτ Εμίν, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Ιωάννα Οταμπασίδου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Ελένη Koσατζή, προπτυχιακή φοιτήτρια, Κατερίνα Παλατσούδη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Ελίνα Τσαχιρίδου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, Κυριακή Τσιλιγκαρίδου, απόφοιτη και Χριστίνα Χατζημπέη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια.

Να σημειώσουμε ότι πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι τον Σεπτέμβριο ξεκινάει η ένταξη όλων των προσφυγόπουλων στο δημόσιο σχολικό σύστημα.

Για τη κάλυψη των παραπάνω αναγκών, θα προσληφθούν εντός του καλοκαιριού περίπου 800 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

Πηγή: xronos.gr, Δήμητρα Συμεωνίδου