Νέα, εναλλακτικά δρομολόγια προς τα Δωδεκάνησα ή απευθείας στην Ιταλία ψάχνουν τα κυκλώματα δουλεμπόρων που δραστηριοποιούνται στα παράλια της Τουρκίας.

Τα τελευταία εικοσιτετράωρα καταγράφονται προσπάθειες διακινητών να μεταφέρουν με φουσκωτές βάρκες παράτυπους μετανάστες από τη Μαρμαρίδα ή το λιμάνι Φετιγιέ προς τις ακτές της Ρόδου.

Στις 23 Ιουλίου στελέχη του τοπικού λιμεναρχείου συνέλαβαν σε κεντρικό δρόμο 15 αλλοδαπούς, που είχαν καταφέρει να αποβιβαστούν στο νησί. Βρέθηκαν κρυμμένοι σε φορτηγό που οδηγούσε 65 χρονος Έλληνας, ο οποίος επίσης συνελήφθη.

Στις αρχές της εβδομάδας αντίστοιχα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου εντόπισαν θαλαμηγό με περίπου 70 επιβάτες να κινείται εντός τουρκικών χωρικών υδάτων με κατεύθυνση τη Ρόδο. Ειδοποιήθηκε και τελικά παρενέβη η τουρκική ακτοφυλακή, εμποδίζοντας τη θαλαμηγό να συνεχίσει το ταξίδι της προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα.


Σε ορισμένες ακόμα περιπτώσεις το Λιμενικό εμπόδισε, τα τελευταία εικοσιτετράωρα, βάρκες με μετανάστες να προσεγγίσουν τις ακτές της Ρόδου, όπως επίσης και μια θαλαμηγό να συνεχίσει μέσω ελληνικών και διεθνών υδάτων την πορεία της με προορισμό την Ιταλία.

Στη διάρκεια του τελευταίου μήνα εξάλλου, περισσότερα από 10 μεγάλα ιστιοπλοϊκά σκάφη και θαλαμηγοί που είχαν αποπλεύσει από λιμάνια της νοτιοδυτικής Τουρκίας κατάφεραν να φτάσουν στις ακτές της Ιταλίας πλέοντας νότια της Ρόδου και στη συνέχεια νότια της Κρήτης. Το θέμα έχουν θέσει σε αξιωματικούς του Λιμενικού οι Ιταλοί ομόλογοί τους. Μία από τις προτάσεις που έχει συζητηθεί είναι τα ιταλικά σκάφη και ένα –επίσης ιταλικό– αεροσκάφος που περιπολούν υπό την ομπρέλα του Frontex στο Ιόνιο για τον έλεγχο των λεγόμενων δευτερογενών ροών (μετακινήσεις μεταναστών από Δυτική Ελλάδα προς την Ιταλία) να μετασταθμεύσουν στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο.

Τα τελευταία περιστατικά συνδυάζονται με πληροφορίες από αρμόδιες αρχές για μετακινήσεις μεταναστών προς τα νοτιοδυτικά παράλια της Τουρκίας, δίχως προς το παρόν το φαινόμενο να έχει παγιωθεί ή να έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.

Η αλλαγή στα δρομολόγια των διακινητών οφείλεται στο δόγμα της «επιθετικής επιτήρησης» των συνόρων και της στρατηγικής «αποτροπών» που εφαρμόζει το Λιμενικό Σώμα τους τελευταίους πέντε μήνες, κατόπιν απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Αμυνας (ΚΥΣΕΑ).

Τους τελευταίους μήνες κατά μήκος της οριογραμμής περιπολούν 65 σκάφη του Λιμενικού, επτά ή οκτώ του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς επίσης εννέα πλωτά και τρία αεροπλάνα που έχει διαθέσει ο Frontex. Σε πάνω από 15 ανέρχονται τα πλωτά που περιπολούν στη Λέσβο έπειτα από αλλεπάλληλα περιστατικά αφίξεων παράτυπων μεταναστών το διήμερο 19-20 Ιουλίου.

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά, τον Ιούλιο του 2020 καταγράφεται μείωση 94% στις αφίξεις παράτυπων μεταναστών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Τα αποτελέσματα αποτιμώνται θετικά τόσο από την ηγεσία του Λιμενικού όσο και σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.

Προ δεκαπενθημέρου, μάλιστα, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης κατόπιν συνεννόησης με συναρμόδια υπουργεία απέστειλε επιστολή στον εκτελεστικό διευθυντή του Frontex Φαμπρίς Λετζερί παρέχοντας πλήρη κάλυψη στις επιχειρησιακές πρακτικές που εφαρμόζει το Λιμενικό και έχουν προκαλέσει αντιδράσεις ευρωβουλευτών και ΜΚΟ.

Της απαντητικής επιστολής του κ. Πλακιωτάκη είχε προηγηθεί αρχές Μαΐου αναφορά του κ. Λετζερί προς τις ελληνικές αρχές για ύποπτο περιστατικό επαναπροώθησης προσφύγων, το οποίο είχε καταγράψει κάμερα βρετανικού αεροσκάφους που περιπολούσε για λογαριασμό του Frontex στο Ανατολικό Αιγαίο.