Αποδέκτης της διαχρονικής εγκατάλειψης έγινε ο υπουργός Μ. Χρυσοχοϊδης που υποσχέθηκε κατασκευή «ενός κανονικού σταθμού»


Κατασκευή υποδομών επί ελληνικού εδάφους ζήτησε από την πολιτεία ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γ. Καββαθάς Διονύσης Βοργιάς

Την πανελλαδική πρωτοτυπία να «φιλοξενούνται» οι αστυνομικοί της επί βουλγαρικού εδάφους, έχει η Ροδόπη, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στο συνοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα-Νυμφαία. Η μεν Βουλγαρία έχει κατασκευάσει τις κατάλληλες υποδομές, ενώ η χώρα μας το μόνο που έχει ολοκληρώσει είναι την τοποθέτηση ενός προκατασκευασμένου οικίσκου, σε σημείο νοτιότερα των συνόρων, για την «πάταξη» του παραεμπορίου, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από τα Επιμελητήρια Ροδόπης κι επί της ουσίας ακόμη δεν λειτουργεί.

Τηλεδιάσκεψη Χρυσοχοϊδη – εκπροσώπων επαγγελματιών
Την πρόθεσή του να ενισχύσει την αστυνόμευση και να συνεχίσει με πιο εντατικούς ρυθμούς την πάταξη παρεμπορίου και λαθρεμπορίου, εξέφρασε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, στην τηλεδιάσκεψη που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, την Τετάρτη 17/02.

Κατά την τηλεδιάσκεψη, στην οποία συμμετείχαν πρόεδροι των Περιφερειακών Επιμελητηριακών Συμβουλίων της χώρας και εκπρόσωποι φορέων, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου αναφέρθηκε στα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν επιχειρήσεις και επαγγελματίες, εξαιτίας παραβατικών συμπεριφορών, τονίζοντας την ανάγκη πάταξης της εγκληματικότητας, ενώ εστίασε στις καταστροφικές συνέπειες του παρεμπορίου.

Η 3η πύλη εισόδου της χώρας

Σύμφωνα με περσινή έρευνα του «Χ» που απασχόλησε διευρυμένες συζητήσεις ακόμη και μέσα στη Βουλή των Ελλήνων, (προ πανδημίας) το 2019 στην Ελλάδα καταγράφηκαν 12.342.876 οδικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -1,6%/-206 χιλ. οδικές αφίξεις σε σχέση με το 2018. Από το συνοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα – Νυμφαία καταγράφηκαν 1.643.250 οδικές αφίξεις, σε σχέση με 1.672.719 το 2018, που συνιστά μικρή ποσοστιαία μείωση της τάξης του -1,8%. Η Νυμφαία και για το 2019 παρέμεινε η 3η πύλη εισόδου της χώρας μας σε οδικές αφίξεις, δεχόμενη περίπου το 13% των πανελλαδικών οδικών αφίξεων για το 2019.

Η καταγραφή δεδομένων του 2020 δεν μπορεί να προσδώσει κάτι στον δημόσιο διάλογο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς που μας πέρασε η Νυμφαία ήταν αποκλεισμένη, λόγω των μέτρων κατά της διασποράς του κορωνοϊού.

Οι «άστεγοι» αστυνομικοί

Παρά την χρηστικότητα του σημείου διέλευσης, οι Έλληνες αστυνομικοί διαχρονικά παραμένουν «άστεγοι», κάτι που εύγλωττα υπενθύμισε στον υπουργό ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι πως ο κος Καββαθάς, εκπροσωπώντας την Συνομοσπονδία Επαγγελματιών-Βιοτεχνών-Εμπόρων Ελλάδας, δηλαδή το πανελλήνιο όργανο, πρόταξε ως πρώτο πανελλαδικό αίτημα, τις υποδομές στο συνοριακό σημείο Μακάζα-Νυμφαία. Είπε χαρακτηριστικά στον πρόλογό του, απευθυνόμενος προς τον υπουργό ΠΡΟΠΟ, τα εξής: «αισθάνομαι ως Έλληνας πολίτης ντροπή στον συνοριακό σταθμό της Νυμφαίας, ο σταθμός της Ελληνικής Αστυνομίας να είναι σε βουλγαρικό έδαφος! Δεν έχουμε κατορθώσει μέχρι σήμερα να έχουμε στην μεθόριο δικό μας συνοριακό φυλάκιο και κάνουν άοπλη φρουρά οι δικοί μας αστυνομικοί σε βουλγαρικό έδαφος».

Ο υπουργός, παίρνοντας το λόγο μετά τις τοποθετήσεις όλων των εκπροσώπων, φάνηκε συγκαταβατικός και παραδέχθηκε την διαχρονική κατάσταση. «Συμφωνώ μαζί σας στο πάγιο αίτημα για τη Νυμφαία. Εκεί πρέπει να φτιάξουμε υποδομές, έναν κανονικό σταθμό, είμαστε στη συζήτηση μεταξύ μας οι υπουργοί και νομίζω ότι πολύ σύντομα θα βρεθούμε πάνω για να κουβεντιάσουμε, για να μία ακόμη φορά και τα υπόλοιπα θέματα που ‘τρέχουν’ εκεί και το συγκεκριμένο», δήλωσε.

Με ένα κοντέινερ η Ροδόπη… «πατάσσει» το παρεμπόριο!

Εν τω μεταξύ, τα κυκλώματα παραεμπορίου χρησιμοποιούν σύγχρονη τεχνολογία και είναι καλά πληροφορημένα, στην προσπάθειά τους να διέρχονται με πάσης φύσεως επικίνδυνα, παράνομα ή/και αφορολόγητα εμπορεύματα από τα σύνορα. Ακόμη και ναρκωτικά κι όπλα έχουν κατά το παρελθόν εντοπιστεί μέσω του κάθετου άξονα, ενώ τα είδη παρεμπορίου, όπως τσιγάρα, ποτά, φυτοφάρμακα, συσκευές, καφές, είδη ιματισμού και πάσης φύσεως προϊόντα εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω Μακάζα-Νυμφαίας κι έπειτα διοχετεύονται στην αγορά του Νομού αλλά κι ευρύτερα της Ελλάδας, με ολέθριες επιπτώσεις για τους νόμιμους επαγγελματίες.

Η Ελλάδα απαντά… με isobox (σ.σ. ένα προκατασκευασμένο χώρο) μερικά χιλιόμετρα από τα σύνορα. Της τοποθέτησης ακόμη και του μικρού isobox προηγήθηκαν επιστολές, διαμαρτυρίες, πιέσεις προς τις κυβερνήσεις, ενώ τελικά πράσινο «φως» έδωσε πέρσι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Κατανάλωσης κι αγοράστηκε με χρήματα επαγγελματιών, όπως θύμισε στον υπουργό ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Επιμελητηρίων ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης. «Το κοντέινερ αγοράστηκε με χρήματα των δύο Επιμελητηρίων Ροδόπης, για να μπορούν να είναι οι αστυνομικοί. Θα πρέπει το επόμενο χρονικό διάστημα να προγραμματιστεί και να ενισχυθεί από αστυνομική δύναμη», είπε, ενώ σε άλλη αποστροφή του εξήγησε πως «επειδή στην ΑΜΘ έχουμε πολλές πύλες εισόδου έχουμε κι αυξημένο παραεμπόριο, αν δεν το αντιμετωπίσουμε στις πύλες, μετά θέλει διπλό και τριπλό κόπο».

Πως έχει ασχοληθεί επισταμένα και γνωρίζει την κατάσταση που επικρατεί με το παρεμπόριο, σημείωσε γενικά ο υπουργός ΠΡΟΠΟ, ο οποίος υπογράμμισε μεν πως «δεν σταματά ποτέ το παρεμπόριο», αλλά διαμήνυσε πως «αν συνεχίσουμε τη δουλειά μας, κάποια κυκλώματα θα φύγουν από τη μέση».

Αναφορικά με τα τελωνεία Καστανεών και Κήπων στα ελληνοτουρκικά σύνορα, για τα οποία ρωτήθηκε ο υπουργός από τον κο Τόψίδη, ο κος Χρυσοχοϊδης εξήγγειλε νέο γύρο προσλήψεων συνοριοφυλάκων για τον Έβρο, κάποιοι εκ των οποίων θα τοποθετηθούν στο τελωνείο Κήπων, «για να κάνουν γρήγορα τελωνειακούς ελέγχους και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις», όπως υποσχέθηκε. Όσο για τις κλειστές –στον απόηχο της μεταναστευτικής κρίσης- Καστανιές, ο υπουργός απάντησε: «στις Καστανιές κάποια στιγμή υποθέτω ότι, εάν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις στρώνουν, θα ανοίξει, αλλά δεν το βλέπω προς το παρόν».

Νυμφαία: Η Ελλάδα ζητάει από το 2015 το άνοιγμα σε λεωφορεία

Μπορεί το παρεμπόριο-λαθρεμπόριο να είναι το μείζον πρόβλημα που έχει ανακύψει γύρω από τον κάθετο άξονα, την ίδια ώρα όμως νούμερο ένα πλεονέκτημα του κάθετου άξονα είναι η οριζόντια αύξηση των τουριστικών ροών από τα Βαλκάνια προς την Ελλάδα. Η Ροδόπη συγκεκριμένα μπορεί να μην έχει επωφεληθεί τα μέγιστα από την εισροή τουριστών (με ευθύνες απάντων των τοπικών αυτοδιοικήσεων και φορέων), που επιλέγουν κατά κύριο λόγο πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, ωστόσο η απαγόρευση κυκλοφορίας λεωφορείων στον κάθετο άξονα αποτελεί πρόσθετο εμπόδιο στην τουριστική ανάπτυξη του Νομού, όπως έχει πολλαπλώς καταγραφεί.

Επίσημα, η Ελλάδα ζητάει από το 2015 το άνοιγμα της Νυμφαίας σε λεωφορεία (!), πλην όμως «υπάρχει πρόβλημα στην Συμφωνία (εν. Ελλάδας-Βουλγαρίας) που έχουμε θέσει και στον πρωθυπουργό, ότι χρειάζεται μία ρηματική ανακοίνωση, για να περνούν και τουριστικά λεωφορεία. Θα πρέπει να το δούμε», υπενθύμισε ο Χριστόδουλος Τοψίδης. Βεβαίως, η αποδοχή εκ μέρους της Βουλγαρίας της εξόδου τουριστικών λεωφορείων από την χώρα της μέσω Νυμφαίας, ενδέχεται να επηρεάσει την βουλγαρική τουριστική κίνηση επί τα χείρω, άρα τεχνηέντως η γείτονα μπορεί να παρατείνει επ’ αόριστον την υπάρχουσα κατάσταση.

Πηγή xronos.gr