Ενίσχυση των αστυνομικών μπλόκων σε επαρχιακούς δρόμους της Θράκης έχει αποφασίσει η ΕΛ.ΑΣ. για τον εντοπισμό και τη σύλληψη επίδοξων διακινητών μεταναστών. Η μέθοδος του «ανάποδου ελέγχου» για τη διακίνηση έχει αποδώσει τα τελευταία χρόνια, όμως κρίθηκε ότι η αύξηση σε δυνάμεις για τόνωση των ελέγχων θα αποδώσει περισσότερο.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΝΤΟΥΡΗΣ

Τα δύο περιστατικά του περασμένου Σαββάτου 24 του μήνα σε Ροδόπη και Καβάλα, στα οποία δύο αλλοδαποί οδηγοί αυτοκινήτων καταδιώχθηκαν από αστυνομικούς, με συνέπεια ο ένας να χάσει τη ζωή του όταν έπεσε σε δέντρο και ο δεύτερος να πέσει πάνω σε κοπάδι παρασύροντας και σκοτώνοντας έξι πρόβατα και έναν σκύλο, δείχνουν πόσο οι διακινητές είναι αποφασισμένοι να φτάσουν στον προορισμό τους. Πιστεύουν ότι θα ξεφύγουν από τα αστυνομικά μπλόκα για να παραλάβουν ομάδες μεταναστών και έναντι αμοιβής να τους μεταφέρουν στη Θεσσαλονίκη. Παρ’ ότι δεν γνωρίζουν οδήγηση δεν σταματούν σε αστυνομικά μπλόκα και αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα για να ξεφύγουν, ενώ οι αστυνομικές δυνάμεις τους καταδιώκουν.

Οι αποκαλούμενοι «ανάποδοι έλεγχοι» αφορούν δράσεις της ΕΛ.ΑΣ. σε αυτοκίνητα που κινούνται προς την ελληνοτουρκική μεθόριο. Εδώ και χρόνια έχει παρατηρηθεί πως το μεγαλύτερο μέρος της διακίνησης μεταναστών έχουν αναλάβει πρόσφυγες και μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα και έχουν περάσει στην άλλη όχθη: αυτή των διακινητών, εκμεταλλευόμενοι τον πόνο και τη δυστυχία ομοεθνών τους και κερδίζοντας μεγάλα χρηματικά ποσά. Έτσι γίνονται αυξημένοι έλεγχοι κυρίως στην Εγνατία οδό, όπου εντοπίζονται συχνά – πυκνά μετανάστες και πρόσφυγες να οδηγούν αυτοκίνητα κατευθυνόμενοι προς τον Έβρο. Παρ’ ότι η πλειοψηφία τους έχει νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα, παρατηρείται πως δεν έχουν δίπλωμα οδήγησης και έτσι τα οχήματα ακινητοποιούνται. «Με αυτόν τον τρόπο έχουμε καταφέρει να ματαιώσουμε αρκετές διακινήσεις μεταναστών από τα σύνορα προς την ενδοχώρα. Οι μεταφορείς τους δεν φτάνουν στον προορισμό τους», είπε στην Karfitsa αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. στα σύνορα επιβεβαιώνοντας την εφαρμογή της συγκεκριμένης μεθόδου ελέγχου.

Οι ανάποδοι έλεγχοι είχαν τα τελευταία χρόνια αποτέλεσμα, ενώ δείχνουν πως οι διακινητές εξακολουθούν με κάθε τρόπο να προσπαθούν να φτάσουν σε περιοχές των συνόρων για να παραλάβουν μετανάστες που έχουν περάσει τον ποταμό Έβρο και να τους οδηγήσουν συνήθως στη Θεσσαλονίκη.

Από το άγνωστο οδικό δίκτυο

Τους τελευταίους μήνες έχει παρατηρηθεί ότι οι επίδοξοι διακινητές, προκειμένου να μην εντοπίζονται και τα αυτοκίνητα που οδηγούν να μην ακινητοποιούνται ματαιώνοντας έτσι την παράνομη διακίνηση που έχουν οργανώσει, ακολουθούν μικρούς αγροτικούς και επαρχιακούς δρόμους για να φτάσουν στις περιοχές των συνόρων. Σκοπεύουν με τον τρόπο αυτό να μην γίνονται αντιληπτοί από τις διωκτικές αρχές οι οποίοι μέχρι πρότινος είχαν επικεντρώσει τους ελέγχους αυτού του είδους σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους, ειδικά στην Εγνατία, όπως και στο εθνικό δίκτυο.

«Βλέποντας την εξέλιξη αυτή ενισχύσαμε τους ελέγχους στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και στα ορεινά χωριά. Αυξήθηκαν τα μπλόκα στους δρόμους για τον εντοπισμό των επίδοξων διακινητών», συμπλήρωσε ο ίδιος αξιωματικός της αστυνομίας που έχει γνώση της οργάνωσης των συγκεκριμένων ελέγχων. Οι περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί περισσότερο τέτοιοι έλεγχοι είναι οι δρόμοι της Καβάλας και της Ροδόπης, που ακολουθούνται από τα δίκτυα των διακινητών. Οι δύο συγκεκριμένοι νομοί ενισχύθηκαν σε αστυνομικές δυνάμεις ειδικά για την αντιμετώπιση της διακίνησης μεταναστών.

Ενδεικτικό των αποτελεσμάτων είναι πως τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου έχουν ήδη ακινητοποιηθεί από τις αστυνομικές δυνάμεις επτά οδηγοί που από τις αρχές εκτιμάται ότι ήταν επίδοξοι διακινητές. Είναι όλοι μετανάστες ή πρόσφυγες που έχουν νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα. Στις περισσότερες περιπτώσεις ακινητοποιούνται επειδή οδηγούν χωρίς άδεια οδήγησης. Σε μία περίπτωση στην Αλεξανδρούπολη ο οδηγός είχε και δύο πλαστές άδειες οδήγησης. Στο περιστατικό με τον 30χρονο Σύρο που συνελήφθη στον επαρχιακό δρόμο Κρυονερίου – Βουνοχωρίου Καβάλας το αυτοκίνητο που οδηγούσε ήταν κλεμμένο και οι πινακίδες πλαστές. Πέραν του ότι και ο ίδιος δεν είχε δίπλωμα οδήγησης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο 30χρονος προσπαθώντας να ξεφύγει από τους αστυνομικούς που τον καταδίωκαν έπεσε πάνω στο κοπάδι σκοτώνοντας έξι πρόβατα και έναν σκύλο. Την ίδια ημέρα στον δρόμο Κομοτηνής – Φαναρίου, αλλοδαπός τα στοιχεία του οποίου παραμένουν άγνωστα προκειμένου να ξεφύγει από τους αστυνομικούς έχασε τον έλεγχο και έπεσε σε δέντρο με συνέπεια να χάσει τη ζωή του.

Η απόδοση και των συγκεκριμένων ελέγχων, αλλά και η προσπάθεια των επίδοξων διακινητών να ακολουθήσουν άγνωστους δρόμους επιβεβαιώνεται και από τα περιστατικά του Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της ΕΛ.ΑΣ. όλο το μήνα απασχόλησαν 17 περιπτώσεις οδηγών που κινούνταν προς τον Έβρο χωρίς να έχουν δίπλωμα. Οι περισσότεροι εντοπίστηκαν σε ορεινούς δρόμους της Ροδόπης, όπως στο δρόμο Νέας Σάντας – Δερείου, Ίμερου – Ξυλαγανής, Αρριανών – Νέας Σάντας. Σε τρεις περιπτώσεις βρέθηκε ότι τα αυτοκίνητα ήταν κλεμμένα και σε μία απ’ αυτές επιπλέον είχαν πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας.

Το βάρος παραμένει στην οργανωμένη διακίνηση

Η συμπεριφορά των διακινητών που καταφέρνουν και παραλαμβάνουν ομάδες μεταναστών και προσφύγων από τα σύνορα με σκοπό να τους μεταφέρουν στη Θεσσαλονίκη, παραμένει η ίδια. Δεν σταματούν στα αστυνομικά μπλόκα, αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα καταδιωκόμενοι από αστυνομικές δυνάμεις και επειδή δεν γνωρίζουν οδήγηση πολλές φορές ακινητοποιούνται λόγω ατυχήματος. Δυστυχώς σε ορισμένες περιπτώσεις με νεκρούς και τραυματίες διακινούμενους.

Το ενδιαφέρον των αστυνομικών ελέγχων είναι πάντα επικεντρωμένο σε αυτές τις περιπτώσεις, παρά την ενίσχυση των «ανάποδων ελέγχων» στο επαρχιακό ορεινό δίκτυο. Αυτό φαίνεται και από την αύξηση στις συλλήψεις διακινητών στην περιοχή της Θράκης σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο η αστυνομία συνέλαβε 49 διακινητές που μετέφεραν 804 μετανάστες και πρόσφυγες προς το εσωτερικό της χώρας. Τον Αύγουστο είχαν συλληφθεί 37 διακινητές με 728 μετανάστες, ενώ τον Ιούλιο 31 διακινητές με 346 μετανάστες και πρόσφυγες. «Είναι φανερή η αύξηση της διακίνησης, όπως και η ένταση των ελέγχων από την πλευρά της ΕΛ.ΑΣ.», έλεγαν τοπικοί παράγοντες της Θράκης. Βέβαια οι αριθμοί αυτοί υπολείπονται κατά πολύ τους αντίστοιχους του 2019. Συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2019 είχαν συλληφθεί στη Θράκη 56 διακινητές και 1.446 μετανάστες και πρόσφυγες και τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου 36 διακινητές και 1.124 μετανάστες.

Πληροφορίες πάντως από τις συνοριακές αρχές έλεγαν στην Karfitsa ότι η πίεση στη γραμμή των συνόρων είναι μεγάλη, σχετικά μεγαλύτερη απ’ ότι το περσινό διάστημα. Η καταγραφή αυτή γίνεται με βάση τις αποτροπές εισόδου μεταναστών και προσφύγων που κάνει η αστυνομία και τα αριθμητικά δεδομένα των οποίων δεν δημοσιοποιούνται. Οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. όταν μιλούν για αποτροπές αναφέρονται στις ενέργειες που γίνονται στην ελληνική πλευρά των συνόρων, προκειμένου να μην παραβιάσουν τα σύνορα ομάδες που είναι έτοιμες να περάσουν καθοδηγούμενες από διακινητές. Οι αποτροπές το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί και με τη χρήση των ηχητικών μέσων που προκαλούν πανικό και αναγκάζουν τις ομάδες των διακινούμενων να απομακρύνονται από τα σημεία των συνόρων.

Έγκυρες πηγές έλεγαν πως πέραν των ηχοβολιστικών σημάτων και των φωτεινών που χρησιμοποιούνται τη νύχτα, οι συνοριακοί της ΕΛ.ΑΣ. ζήτησαν να προμηθευτούν και μεγάλους ανεμιστήρες για να προκαλείται τεχνητή ανεμοθύελλα. Ήδη έχει γίνει παραγγελία στον στρατό για να κατασκευαστούν τέτοια μηχανήματα, παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης του Μαρτίου για την απομάκρυνση των δακρυγόνων.

ΠΗΓΗ karfitsa.gr